מבנה לא שגרתי בתקציב סטנדרטי: שומרז סיטי, שני בנייני מגורים, אשדוד

23.10.15

אין קשר ישיר בין עלות גבוהה לבין עיצוב ייחודי. מבנה מגורים שהוקם בתקציב סטנדרטי יכול לשמח את דייריו וגם להיות בעל חזות ייחודית. השיטה – תכנון נכון של סכמת הבניין ומיעוט של חומרי גמר לחיפויים שנבחרים בקפידה, החיסכון משמעותי – התוצאה בהחלט מפתיעה

פעמים רבות הצעה לעיצוב מיוחד של מעטפת הבניין נתפסת כבזבזנית ומייקרת. הדבר נכון במיוחד במבני מגורים, עליהם נהוג לחשוב כמשרתים בעיקר את דייריהם, ולא כמשרתים את כלל הציבור בהיותם חלק מהרקמה העירונית. לכן הגדלת שטח המבנה או שימוש בחומרי גמר יקרים מצדיקים בעיני רבים את תוספת המחיר, ואילו עיצוב קפדני של חזיתות הבניין ומתן דגש מיוחד על מראהו החיצוני עשויים להיתפס כמיותרים.

תפיסה זו מתבססת על ההנחה כי קווים מעוקלים או זוויות שאינן ישרות, לעולם יצריכו שימוש בטכנולוגיות בנייה מיוחדות ויקרות. אולם בפועל, אין קשר ישיר בין עלות גבוהה לבין עיצוב ייחודי. מבנה מגורים שהוקם בתקציב סטנדרטי יכול לשמח את דייריו וגם להיות בעל חזות ייחודית, אם הוא תוכנן בצורה נבונה, וניתן להביא דוגמאות לכך:

מגדל מגורים ברח' כנרת 33 באשדוד

33 - 11

חזיתות מגדל המגורים ברח' כנרת 33 תוכננו לביצוע בשיטת ברנוביץ' – אחת השיטות המקובלות והנפוצות בבנייה רוויה, ותוך שימוש בחומרי גמר סטנדרטיים לחלוטין.

33 - 6

כל חזית מעוצבת באופן מיוחד, ומהווה קומפוזיציה שלמה, ולא אלמנט אחיד שמשכפל את עצמו מקומה לקומה.  העושר הוויזואלי של החזיתות מושג על ידי שימוש בשני סוגי תבניות ובשני סוגי אבן בלבד.

כנרת 33 - 14

הדירות המרווחות והנוחות מבוססות על אבטיפוס אחד, אך תכנית הדירה בנויה על מספר קטן של אלמנטים וצורות המונחות בזויות שונות ובגדלים שונים, באגף אחד של הבניין ביחס למשנהו. וכך, שימוש מתוחכם במספר מועט ביותר של אלמנטים, מביא לתוצאה איכותית ומיוחדת.

כנרת 33 - 13

2 בנייני מגורים ברחוב הציונות 77,79 באשדוד

2

בפרויקט של מתחם המגורים שומרז סיטי, נעשה שימוש בקווים מעוקלים, אך החזית היא חזרתית, ותוספת ההשקעה בטפסנות מיוחדת הייתה שולית. המבנה רחב יחסית, וללא עיבוד קפדני של החזיתות היה עשוי להיראות כבד, מגושם ואף מאיים. ריווח החזיתות הפך את המבנה לאוורירי וקל יותר, הוסיף לו שקיפות, פתיחות ועושר ויזואלי, תוך שימוש בסוג אחד של אבן בלבד. הבניין אהוב על דייריו ומהווה נקודת ציון בסביבתו.

1

תכנון נכון של סכמת הבניין למניעת בזבוז שטח של חללים, מיעוט של חומרי גמר לחיפויים שנבחרים בקפידה, מחשבה תחילה על הטכנולוגיה הנבחרת להקמתו של הבניין והתאמת התכנון אליה – כל אלה מייעלים את תהליך ההקמה ומביאים לחסכון אמתי ומשמעותי. במצב הזה, ההשקעה הנוספת בחזיתות  היא מינורית, אם בכלל קיימת, ואילו התוצאות מדברות בעד עצמן.