איכות חיים של כפר בסטנדרטים של עיר

19.10.15

עירוב שימושים היא תפיסה אדריכלית השואפת לקיים מגוון רחב של פעילויות ופונקציות באותו המרחב. כיום נעשים ניסיונות בישראל  לייצר תכניות עירוניות המתבססות על תפיסה זו, שבהן אדם יוכל לגור, ללמוד, לעבוד ולבלות, והכל בתוך מתחם המגורים, מבלי שיצטרך לבזבז זמן רב בתוך מכוניתו. דרך פעולה זו של עירוב שימושים נוצרות אינטראקציות חברתיות רבות יותר בין קהלים שונים. זוהי למעשה חזרה לעיר של אנשים למען אנשים, וחיזוק ערכי הקהילה שקצת איבדנו בדרך.

הערים שלנו עומדות בפני אתגר לא פשוט. מצד אחד, תהליכים מואצים של ציפוף אוכלוסין ובנייה לגובה הנם בלתי נמנעים כמעט, ומן הצד השני, קיים בנו עדיין הרצון לחיות חיים המשלבים בתוכם טבע, מסורת ייחודית, ושימור קנה המידה האנושי. מחסור במלאי הקרקעות בערים מחייב לבנות בצפיפות גבוהה, וכך צומחות שכונות של מגדלים חדישים, לעתים לפני שהוקמה התשתית המתאימה – בתי ספר, גנים, מרפאות, חנויות, גינות משחקים, שגם להם נדרשת הקצאת קרקע.

במהלך השנים, נוצר בישראל ביקוש למרקם עירוני מסוג אחר, שאינו מצריך נסיעה למרחקים ארוכים כל כך למסגרות חינוך, בריאות, קניות, בילוי ותעסוקה, שמספק חוויה עירונית ושאינו מנוכר לאדם היחיד. כשם שהאדם שואף להגיע לאיזון בחייו בין משפחה לקריירה, בין חומר לרוח, בין זמן פנוי לזמן תעסוקה, כך גם הערים שלנו רוצות להיות.

עירוב שימושים הוא מבנה עירוני מסורתי של ערים רבות בימי הביניים בהן התקיימו מגוון רחב של פעילויות באותו המרחב. כיום נעשים ניסיונות בישראל לייצר תכניות עירוניות דומות, אך בקנה מידה גדול יותר, שבה אדם יוכל לגור, ללמוד, לעבוד ולבלות, והכל בתוך מתחם המגורים, מבלי שיצטרך לבזבז זמן רב בתוך מכוניתו.

- 2

דוגמה לכך ניסינו להציע במתחם הרצל באשדוד, המתוכנן עבור חברת 'ישפה התחדשות עירונית בע"מ'. הסכמה של המתחם מספקת נגישות, בטיחות וקהילתיות של כפר בצפיפות של עיר. כל מתחם בנוי כבלוק שבבסיסו הפונקציות הציבוריות: קומות החניון, קומת המסחר ובית הספר, המאחד את קהילת המשפחות הגרות במקום. מדובר בבית ספר אנכי – בית ספר חסכוני במקום, בו חלק מחצרות המשחק ממוקמות על גגות. מעל בית הספר נמצאות גינות המשחקים והמדשאות, ועליהן ממוקמים מגדלי המגורים. פרופורציות נכונות ועיצוב מדוקדק הופכות רעיון סכמתי של עירוב שימושים למקום אמתי.

- 5

מתחם כזה מציע, למעשה, אורח חיים של כפר בסטנדרט בנייה של עיר. בבוקר אפשר לשלוח את הילדים לבית הספר במעלית, בכל מזג אוויר; בצהריים הם ילכו לשם לחוגים, יבקרו אצל החברים מהכיתה, או ישחקו בגינה – מבלי להתקרב אפילו פעם אחת לכביש. בערב אחרי העבודה אפשר לחנות בבית וללכת לסיבוב של גלידה וקניות בקומה המסחרית של המתחם. לאסיפת ההורים בבית ספר יגיעו כל השכנים ויכירו אחד את השני באמת. למעשה,  הדיירים כמעט ולא יצטרכו לצאת מן המתחם, ובו בזמן ייהנו מנוף מרשים ומיקום מרכזי.

- 11

מגדל המגורים במתחם כזה איננו עוד 'ארון של דירות', אלא חלק מאורגניזם שלם, שחי ונושם סביב השעון. המגדלים מחוברים אחד אל השני על ידי הפונקציות הציבוריות, ובעיקר בית הספר, והדיירים אינם עוד אנשים אקראיים שגרים בסמיכות, אלא קהילה אמתית. דרך פעולה זו של עירוב שימושים נוצרות אינטראקציות חברתיות רבות יותר בין קהלים שונים. זוהי למעשה חזרה לעיר של אנשים למען אנשים, וחיזוק ערכי הקהילה שקצת איבדנו בדרך.

- 13